Siłowniki w pojazdach samochodowych.

silonwnikPraktycznie w każdym pojeździe samochodowym znajdziemy co najmniej jeden siłownik, a z reguły jest ich co najmniej kilka. Oczywiście siłowniki duże i wydajne będą znajdywać się pojazdach ciężarowych i autokarach, zaś te małe, służące na przykład do otwierania klapy bagażnika znaleźć można także w pojazdach osobowych. O ile w tym drugim przypadku raczej nie będziemy mieli zbytniej ilości problemów związanych z uszkodzeniem siłownika, a nawet gdyby, to i tak wymiana nie jest zbyt kosztowna, to przypadku pierwszym, czyli pojazdów ciężarowych, siłowniki odgrywają bardzo istotną rolę ze względów bezpieczeństwa. Zobaczmy zatem, dlaczego ich stan techniczny jest tak istotny. Sprawdźmy jak prawidłowo dbać o siłowniki, oraz co robić w przypadku stwierdzenia jakichkolwiek ich usterek.

Rola siłowników w pojazdach ciężarowych.

Przede wszystkim musimy tutaj sobie przypomnieć jak wygląda typowy samochód ciężarowy, szczególnie ten z wywrotką. Tutaj właśnie mamy do czynienia z największymi i najmocniejszymi siłownikami w tego typu pojazdach, służącymi do podnoszenia wywrotki i opróżniania tym samym jej zawartości. Nie trudno sobie tez wyobrazić, co się stanie w przypadku, kiedy siłownik będzie w jakikolwiek sposób uszkodzony i nie będzie pracować z pełną wydajnością. Po prostu przy podnoszeniu pełnej wywrotki, może dojść do jego złamania a tym samym silnego uderzenia całej wywrotki, załadowanej wieloma tonami materiału w pojazd. Oczywiście byłoby to tragiczne dla samego pojazdu, ale także i dla jego obsługi, bowiem nigdy nie wiadomo czym taki upadek wywrotki mógłby się skończyć. Dlatego też, obowiązkiem każdego właściciela pojazdów ciężarowych jest regularne przeprowadzanie przeglądów technicznych swoich pojazdów, przede wszystkim właśnie pod kątem siłowników oraz całego układu pneumatycznego.

Przyczyny nieprawidłowej pracy siłowników.

Jedną ze zdecydowanie najczęściej występujących przyczyn nieprawidłowości w pracy siłowników i ich wyraźnego osłabienia, jest wadliwa praca osuszacza powietrza w układzie pneumatycznym. Jest to urządzenie odpowiadające za obniżenie poziomu wilgotności sprężonego powietrza wytworzonego w sprężarce a dostarczanego do siłowników oraz zacisków hamulcowych. W przypadku nieprawidłowej pracy do siłowników i zacisków, dostanie się powietrze o wilgotności przekraczającej 21%, co będzie przyczyną pojawiania się korozji a tym samym uszkodzenia siłownika. Dlatego też należy tutaj zadbać o to, aby sam osuszacz powietrza zawsze był w bardzo dobrym stanie technicznym i zapewniał prawidłowe obniżania poziomu wilgotności sprężonego powietrza dostarczanego do układu.

Serwisowanie siłowników.

Oczywiście w przypadku pojawienia się usterek i korozji na siłowniku, dalsza jego eksploatacja staje się całkowicie niemożliwa, toteż należy tutaj przeprowadzić jego wymianę na nowy. W wielu jednak przypadkach, przy niezbyt dalece posuniętej korozji, możliwa będzie jeszcze regeneracja siłowników samochodowych, która jest rozwiązaniem nieporównywalnie tańszym, a także pozwalającym nam na dłuższy okres czasu eksploatacji danego siłownika, co rzecz jasna obniża jego koszt zakupu i zapewnia możliwość spokojnego przygotowania się pod kątem finansowym na zakup nowego siłownika.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s